woensdag 27 mei 2009

Het Laatste Uur - maan

Voor mij heeft deze bijdrage een emotionele betekenis, want zonder de lp van Mecano zou ik geen Spaanse lessen gaan volgen zijn, zou ik in Bradford niet terecht gekomen zijn in het groepje van de Spaanssprekenden en zou ik natuurlijk Gonzalo niet gekend hebben...zeggen dat een groepje dat door hem zo gehaat wordt zo'n grote gevolgen voor z'n persoonlijk leven heeft gehad! KF is het vergeven dat hij niet op de hoogte was van deze "logische" keten ;-)

Dat ik nu in Spanje woon en goed Spaans spreek, heb ik vooral te danken aan de beslissing die ik nam in 1989 om Spaanse lessen te volgen in het CLT in Leuven. Nochtans wou ik oorspronkelijk mijn Duits opkrikken, maar de lp Descanso Dominical van Mecano deed me afwijken van dat scenario…een woordenboek stelt je nl. niet in staat om alles vlotjes te vertalen, vooral met het groot aantal conjunctieven in het Spaans.De hitsingle op dat album Hijo de la luna vertelt over een zigeunerlegende : een vrouw vraagt de maan om hulp om de liefde van een bepaalde man te verkrijgen; in ruil wil de maan het eerstgeboren kind van hun unie. Wanneer de vader ziet dat het kind albino is (en zo denkt hij, nooit van hem kan zijn), vermoordt hij zijn vrouw en laat hij het kind in de natuur achter. De maan krijgt zo haar kind en meent er voor te kunnen zorgen : wanneer het kind blij is, schijnt ze volop (volle maan); wanneer het kind huilt, vormt ze een wieg (eerste-laatste kwartier). Niet erg realistisch, maar wel mooie beeldspraak…

Geen opmerkingen: