zondag 10 februari 2008

Met lerarenkaart als journalist overal binnen in Buenos Aires ?

Terwijl Gonzalo al terug aan het werk was in Madrid, vergezelde ik Rein, mijn Antwerpse vriendin in Buenos Aires bij het tonen van "haar" stad aan twee Vlaamse journalisten, Sara en Michaël. Hoewel ik tijdens een vorig bezoek 2 jaar terug al de meeste van Reins "to see list" gezien had, was deze georganiseerde wandel-, bus- en taxitocht door Recoleta, Boca, Puerto Madero, Palermo, Retiro, San Telmo... een erg interessant gegeven, én de journalisten toffe mensen.
En zo deed ik ditmaal enkele "sights" aan die ik voordien enkel van de buitenkant had gezien : de cafetaria/boekenwinkel van de madres de la plaza de mayo, het kerkhof van Recoletos, het stadium van Boca juniors. Hier liep ik gewoon Sara en Michaël achterna naar binnen, met Sara's lerarenkaart...bwa, voor een voetbalfanaat is dit natuurlijk een must, maar ik was meer geïnteresseerd in hoe ze het podium bouwden voor het optreden van Sabina en Serrat (2 Spaanse singer-songwriters) de dag erop. Ik denk trouwens dat een Europees stadium zoals het Bernabéu van Real Madrid sowieso indrukwekkender is...

Enkele dagen erna, tijdens een uitje van de Vlamingen in Argentinië / Buenos Aires, bezochten we ook het Barologebouw : een enorm art deco gebouw dat opgetrokken is met Dante's Divina Comedia in het achterhoofd. Wij konden nu tot helemaal bovenaan geraken in de "vuurtoren"...beslist de moeite waard, en met prachtige vergezichten!

Tijdens deze fietstocht ontmoette ik de Vlaming Peter die een "eiland" in de Paraná-delta gekocht heeft en daar nu een hotel aan het bouwen is. We konden hem een bezoekje brengen op mijn laatste dag in Argentinië. Met de trein naar Tigre, waar hij ons per motorboot kwam afhalen. Het eiland is in volle (re)constructie, maar de tocht langs kasten van huizen en langs vervlogen gloriën, én vooral de oversteek van de Paraná waar we langs grote tankers enzo varen, is op zich al een topper.

Afgezien van de vele toffe babbels met Rein en Juan, haar Argentijnse partner én goudzoeker, de erg aangename momenten in de lievelingsrestauranten van Juan (bij een "bife de chorizo", een onovertreffelijke "steak"), trokken we ook nog een dagje naar Uruguay voor een bezoekje aan Colonia del Sacramento, een koloniale stad op de werelderfgoedlijst. Maar voor mij het apartste bezoek van de laatste dagen in Buenos Aires : eentje aan een "santería" of een winkeltje waar je allerlei sinten in verschillende afmetingen kunt kopen, maar ook amuletten, gelukssteentjes, kaarsen om te branden...én pas op, die winkel doet goede zaken!

Geen opmerkingen: