donderdag 16 april 2009

verjaardagsweekend in Galicia

Op zaterdagmorgen vlogen we (alles stipt, voor eens) naar Vigo, daar pikten we de huurauto op waarmee we drie dagen voorheen ongekende hoekjes (althans voor mij) zouden ontdekken. Matilde's restaurantje in het centrum van Vigo was helaas gesloten...ze is dan toch met pensioen gegaan (jammer, die lekkere empanada van zamburiñas gaan we nu moeten missen, zucht!). Dan maar meteen richting Ourense. We stoppen in Ribadavia voor lunch in een typische comedor, inclusief de manshoge frigo die in de hoek staat te zoemen. De niet-misse Ribeiro tinto casero vergezelde de pulpo en kleine palingetjes. In Ourense rijden we meteen naar de parking van het hotel waar we gereserveerd hadden. 't Was een korte nacht, dus een siesta komt gelegen...zelfs voor mij! Erna wandelen we door het mooie historische centrum van Ourense en we lopen binnen in enkele bars voor een Estrella de Galicia (voor mij het beste Spaanse pilsje)waarbij we telkens een tapa krijgen aangeboden. In het restaurant even later genieten we van zamburiñas en navajas a la plancha...heerlijk!

Op zondag maken we eerst nog een tochtje door het stadscentrum om dan naar de zone van de termae af te zakken, met een korte stop aan de middeleeuwse brug onderweg. Op een strook van een 3-4km langs de oevers van de Miño zijn er twee betalende en een 5tal gratis plekken met thermische bronnen. Wij laten de auto achter aan de Termas van Chavasqueira en stappen naar het andere einde, naar de Termas de Outariz. Daar betalen we 5€ om gedurende bijna 2uur te genieten...we krijgen er ook een kleurtje van : zo midden maart is de zon goed van de partij! Met het toeristisch treintje terug naar de auto en dan nog een laatste bezoek aan het centrum van Ourense : een kijkje in de kathedraal (met een fantastisch gotisch polychroom portaal van het Paradijs). De meeste cafés sluiten blijkbaar op zondag, dus maar meteen doorrijden naar onze verblijfplaats van vanavond, nl. de Parador van Verín. We rijden door de wjnregio Monterrei, met het kasteel van Monterrei dat zijn naam gaf aan de wijnzone aan de overkant van de weg van de Parador.

Op maandagmorgen beginnen we de dag met een wandeling naar het kasteel...dat is gesloten tot nader order, maar het dorpje aan de voet van het kasteel is zelfs zo de moeite. We beginnen aan de terugweg naar de luchthaven en stoppen 's middags in Allariz, een ander pittoresk dorp. Er is markt, die tweemaal per maand plaatsvindt op de eerste en de 15de van de maand en blijkbaar op de eerstvolgende weekdag wanneer die op een weekend vallen, zoals nu. Afgezien van de gebruikelijke fruit-en groentenkramen hebben ze hier ook een ambulante bar en eettent! De vrouwen koken pulpo in grote potten buiten de kramen, de mannen dienen drank en brood op...en wij zoeken een plaatsje in de tent om de echte pulpo a feira (octopus van de kermis) te eten : zalig! Erna maken we een wandeling door de steile straten van het dorp en dalen af naar de vroegere leerlooierij aan de oevers van de rivier. We hebben nog genoeg tijd om naar een dorpje in de buurt af te zakken : Santa Mariña de Augas Santas heeft een mooie kerk, die nu in de steigers staat, en een barokke bron.

't Is mooi geweest...was het een zonneslag die aan de oorsprong lag van de maagperikelen tijdens en na de vlucht terug en van de koortsblaasjes op de bovenlip die zich de volgende morgen manifesteerden? Gelukkig was het weekend zelf geslaagd!