vrijdag 24 april 2009

día del libro...

...en in Madrid wordt dat Noche del libro! Wereldboekendag mag dan wel zo'n 10 jaar geleden vastgelegd zijn op 23 april, omdat twee van de grootste schrijvers (Shakespeare en Cervantes) zogezegd op dezelfde dag in 1616 gestorven zijn; in Spanje wordt het boek op 23/4 al sinds 1930 in de kijker gezet. Vooral in Barcelona is dat een topper, omdat 23/4 ook San Jordi, of het feest van de patroonheilige is. Er wordt dan typisch een roos geschonken bij elk aangekocht boek.


Terug naar Madrid, terug naar gisteren...was dat nu een foutieve indruk van me, dat er minder volk met tasjes van boekhandels rondliep dan de vorige jaren op 23 april? Een ding is zeker : er wordt geadverteerd dat de deelnemende boekhandels open blijven tot middernacht (op de officiële programmaposter zelfs tot 1am), maar bij drie boekhandels stonden we mooi voor een gesloten deur omstreeks 10pm. Terwijl ik vorig jaar bij een van deze drie pas om iets voor 11pm mijn aankopen beëindigde...dit jaar dus geen wandel- of natuurgidsen met 10% korting.
Ook geen voorlezen uit el Quijote...een uur wachten om vijf minuutjes te kunnen lezen is wel wat veel! Volgend jaar reserveren we onze leesbeurt een week vooraf en een vrijdagavond is sowieso handiger. Wel gingen we een kijkje nemen op de azotea van het Círculo de Bellas Artes (waar de doorlopende lezing van el Quijote elk jaar op 23/4 plaatsvindt)...wow, je voelt je de heer en meester van Madrid, én wat 'n vergezichten!



Met Gonzalo liepen we nog langs enkele boekhandels waar we nog nooit geweest waren en Gonzalo kocht daar enkele (dure) boeken die hij nog niet in andere boekhandels gezien had : al bij al een positieve avond. En nu maar lezen (want ik betrap me erop dat ik nog altijd veel meer boeken koop dan ik kan gelezen krijgen)!

Geen opmerkingen: