dinsdag 21 oktober 2008

Het Laatste Uur – Liegen en bedriegen

Heb nog maar eens meegedaan aan Het Laatste Uur, ditmaal met een nummer van John Hiatt, zoals vele vrienden wel weten een van mijn absolute favoriete singer-songwriters.
Ik kan het iedereen aanbevelen eens naar een concert van John Hiatt te gaan, niet enkel voor zijn muziek, maar vooral omdat de man een rasechte verteller is. Als hij zijn songs niet in een nieuw jasje steekt, dan heeft hij altijd wel anekdotes te vertellen tussen de songs in...anekdotes die misschien op hun beurt ooit wel eens een song maken.

In mijn lievelingssong Tennessee Plates begint hij het verhaal in een hotelkamer, babbelt hij over zijn rit naar Memphis, dat hij een lift oppikt. Steeds keert het zinnetje terug dat de politie op zoek is naar een cadillac met nummerplaat van Tennessee. En de bedrieger geeft zichzelf bloot in de laatste zin waarin hij toegeeft dat hij een auto van Elvis gestolen heeft in Graceland en dat hij de brief niet vanuit een hotel schrijft, maar vanuit de gevangenis, waar hij zijn tijd doorbrengt met het maken van...juist, ja, Tennessee Plates.
Koen Fillet schrijft op zijn website vooral over John's gitarist voor deze lp Slow Turning (en ook de andere kaskraker, Bring the Family), nl. de zowat bekendste slide-gitarist Sonny Landreth...ik vind Sonny een prachtig muzikant, maar het concert van John met Sonny verbleekte bij dat van John met de talentvolle gitarist van The North Mississippi Allstars (en tegenwoordig ook van de Black Crowes), nl. Luther Dickinson...ik wijt het aan de onwil van Luther om alle aandacht naar zijn gitaarspel toe te trekken en zo ruimte te laten aan de verteller John Hiatt...voor mij als publiek de beste combinatie!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ben het helemaal met je eens! Alleen... op 'Bring The Family' speelt toch echt Ry Cooder de gitaarpartijen, en niet Sonny Landreth! Groeten van een andere Hiatt-fan!