dinsdag 21 april 2009

Het Laatste Uur - rood

De "discutabele gronden" waarop Koen Fillet mijn bijdrage voor de paasuitzending geschrapt heeft, zijn (dixit KF himself) : "wat vind ik dit een lelijk nummer...zelfs als ik mijn best doe!" Wat niet wegneemt dat het voorgestelde nummer een echte treffer is bij het thema "rood".

Rood is een kleur die we associëren met hevige emoties, zoals woede of passie. Die hevige emoties heb ik helemaal niet nodig om m'n wangen te doen blozen; een beetje natuurelement als wind of zon is voldoende om m'n gezicht in één van de talloze scharkeringen van rood te kleuren. Een rood aangelopen (en eigenlijk ook een beetje angstaanjagend) gelaat tref je aan op de lpcover van In the court of the crimson king, het eerste meesterwerk van progrockgroep King Crimson. De groepsnaam bevat het aan het karmijnrood verwante crimson, de echte ode aan de kleur rood brachten ze enkele jaren later met Red. Bij de titeltrack is het genieten geblazen voor de progressive rockfans zoals ik.

Geen opmerkingen: